Bonen in de pot

11 januari 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

Zin in 2021

Zo, 2020 zit erop

Het was een rustige overgang, maar we laten een weinig comfortabel jaar achter ons. En hopen op een beter 2021. Gaan we nog steeds doen alsof we straks terugkeren naar hoe het was? Of moeten we beseffen dat de wereld echt veranderd is?

Wat dan wel, ik durf het niet te zeggen. Niemand weet het. Eén ding is duidelijk. Snel kunnen schakelen blijkt een vereiste.

2021 wordt een interessant jaar. Ik heb er zin in. Ik hoop dat ik komende maanden volop wordt verrast in mijn mailbox met spannende initiatieven om jouw vervolgstap in je carrière te maken.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Machiavelliprijs 2020 voor Marion Koopmans en Diederik Gommers

IC-arts Diederik Gommers en virologe Marion Koopmans, beiden van het Erasmus MC in Rotterdam, krijgen de Machiavelliprijs 2020. Dat is de prijs voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie. Volgens de jury van de Stichting Machiavelliprijs maken de twee “wetenschap over het coronavirus toegankelijk voor een breed publiek. Enthousiast en onvermoeibaar weten zij keer op keer feiten en fabels over het virus te onderscheiden in een begrijpelijke taal.”

De twee zijn niet bang om in discussie te gaan met mensen die het gevaar van het virus in twijfel trekken, zegt de jury. “Dat draagt bij aan een groter begrip, zeker bij jongeren.”

Verder in deze editie

  • Tips voor je communicatiestrategie in 2021
  • Communicatie moet aan de bak
  • Groningen mag best wel wat meer van zichzelf gaan houden
  • Mijn voorspelling komt uit: veel transfers
  • Mooie vacatures
  • Nieuw programma over mis- en desinformatie

2021

Tips voor je communicatiestrategie in 2021

Leuk, zo’n jaar als 2020. Of, nou ja, leuk is niet het goede woord. Interessant, dat is het woord. Leerzaam. We zullen 2020 niet snel vergeten. Een jaar waarin dingen gebeurden die onze ideeën over samenleven, over verbinding met je publiek, de burger, de klant – en dus ook ons vakgebied – helemaal op zijn kop hebben gegooid.

John Verhoeven, een ervaren trainer en consultant heeft een paar tips voor je.

Wees flexibel

Maak plannen voor het hele jaar maar zorg dat je snel kunt inspelen op wijzigingen. Wees flexibel. Wees voorbereid op dingen die alles overhoop kunnen gaan gooien. Dat vergt niet alleen een lenige mindset maar ook snel schakelen op de dingen die je in de media en in het bedrijfsleven oppikt.

Wees niet bang

Voor 2020 waren we nergens bang voor. Behalve de angst om ook maar iets te missen. In 2020 zijn we bang geworden. En daarna maakte die angst ons vooral erg boos. Op elkaar, op de politiek, of op de samenzweringswappies. Op de anderhalve meter en wat dit met ons deed. Wees niet bang. Durf keuzes te maken. Blijf bij jezelf: blijf dicht bij je eigen identiteit als bedrijf, het DNA van je organisatie.

Wijs het perfecte af

De beste professionals zijn diegenen die imperfect durven zijn. Er spreekt een vorm van zelfvertrouwen uit als je durft te bekennen dat je geen glazen bol hebt, als je weigert alle vragen goed te beantwoorden, als je kunt zeggen: ‘ik denk dit, maar ik weet het niet zeker’.

Help elkaar

Nu we onze eigen en elkaars kwetsbaarheden wat beter kennen, is het ook eenvoudiger geworden om de helpende hand te reiken. Stel royaal je kennis en je handige online tools ter beschikking. Dat gaat niet per se over het gratis weggeven van dingen, maar om het helpen. Mensen hebben de sterke neiging elkaar te willen helpen in tijden van tegenslag. Niet alles hoeft van jou te komen, dat is zelfs niet de bedoeling. Dus geef mensen de kans elkaar te helpen, via jouw platform, dankzij jouw bemiddeling of je netwerk.

Verbind de mens en de techniek

In deze hybride wereld waarin we zowel offline als online aanwezig zijn, en met elkaar samenwerken, als bedrijf en als professional, gaat het feitelijk over deze vragen: wat willen we betekenen, en voor wie? En hoe kunnen we daar techniek voor inzetten?

Communicatie moet aan de bak

Vera de Witte, directeur bedrijfsvoering bij Hoge Raad der Nederlanden, schetst de trends die communicatieprofessionals voor 2021 voor de boeg hebben. Communicatie verbindt de omgeving en de organisatie. Het vak is daarmee al lang niet meer volgend aan de strategie van de organisatie maar vormt de strategie door trends en ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.

Waar moet het communicatievak en de communicatieprofessional in 2021 echt een visie op ontwikkelen en voor de organisatie mee aan de gang? Haar speerpunten op een rij, in willekeurige volgorde.

Moreel kompas

Of het nu gaat om topsalarissen van directieleden van banken of om een Hema die aangeeft ook levensmiddelen te verkopen en daarmee probeert open te blijven tijdens de tweede lock-down. Van #metoo en #BlackLivesMatter tot aan Virus Waanzin: de samenleving kijkt mee, ziet alles, oordeelt en stemt met voeten.

Luisteren, zien en erkennen

Of het nu gaat om wat medewerkers beweegt, of om iets wat speelt in de externe omgeving. De antennes moeten open voor elk individu, ook voor hen met een niet gangbare mening. Mensen willen zich gehoord voelen, erkend worden en dat vraagt om het actief benaderen, openen van verschillende kanalen, goed luisteren en niet vooraf oordelen.

Duurzaamheid

Voor het realiseren van de klimaatdoelstellingen 2030 moeten nog veel extra inspanningen worden verricht. Politiek, overheid en samenleving zullen steeds meer niet-duurzaam gedrag veroordelen en actief-duurzaam-beleid vereisen. Duurzaamheid zal geen thema meer zijn, maar een waarde die onlosmakelijk verbonden wordt aan goed ondernemerschap en openbaar bestuur.

Waarheidsbevinding

Het wordt voor de geloofwaardigheid van het gedrag en handelen van de organisatie van belang om aan te tonen waarop informatie is gebaseerd en waar men informatie heeft bewerkt. En onafhankelijke derden voortdurend te laten toetsen en te becommentariëren. Communicatie geeft dat mede vorm.

Data gedreven werken

Het communicatievak zal communicatiestrategieën, – campagnes, en -aanpakken steeds meer baseren op algoritmes en algoritmes gebruiken om maatwerk boodschappen op de juiste plekken te krijgen. De tijd om te zeggen dat creativiteit eigen is aan mensenwerk en niet technologisch vervangen kan worden, is echt voorbij.

Wat mij verder is opgevallen

Groningen mag best wel wat meer van zichzelf gaan houden

‘Calimero-gevoel’ en zelfonderschatting dragen niet bepaald bij aan een succesvolle toekomst van Groningen. Het zelfbeeld is toe aan een opfrisbeurt. Dat blijkt uit de eerste editie van de imagomonitor van het Nationaal Programma Groningen.

Groningers denken dat buitenstaanders hun provincie matig waarderen. Dat blijkt onjuist. Het beeld van Groningen buiten de provinciegrenzen is veel positiever dan hier wordt gedacht.

Overwegend negatieve beeld klopt niet

Niet dat Groningers zichzelf de grond in boren. Dat niet. Ze zijn op zich tevreden, maar ze denken dat buitenstaanders hun provincie vooral koppelen aan negatieve begrippen als aardbevingen, stug en ver weg en dat buitenstaanders een overwegend negatief beeld van Groningen er op na houden. Dat laatste blijkt niet te kloppen.

Marketing en promotie over andere boeg

Het is mede om die reden dat onderzoekers Boisen en Koster adviseren het marketing- en promotiebeleid over een andere boeg te gooien. “Richt je meer op de eigen bevolking en ondernemers. Het gaat niet alleen over het aantrekken van toeristen, maar ook over de bereidheid van bedrijven om hier te blijven of te komen ondernemen.

Transfers

Marja Bron is gestart als manager Marketing en Communicatie bij De Gilde Groep. Als communicatieadviseur werkte Marja eerder voor Biblionet Drenthe, Kredietbank Nederland, de gemeenten Noordenveld en Aa en Hunze, KwadrantGroep en verzekeraar Univé. Marja was eerder verbonden als partner aan TEAM communicatie.

Gerda Streekstra is nu communicatieadviseur Duurzaamheid bij de gemeente De Fryske Marren. Gerda was communicatieadviseur voor de Economische opgave van de provincie Fryslân en werkte eerder voor De Combinatie Herepoort bij de aanpak Ring Zuid.

Gerrie Riemersma is nu woordvoerder en communicatieadviseur bij de Zorgverzekeraars Nederland. Gerrie had een vergelijkbare functie bij De Friesland. Ze werkte eerder als journalist en verslaggever bij de Leeuwarder Courant, het Friesch Dagblad en De Volkskrant.

Lidewij van der Veen-Bakker is nu communicatiemedewerkster bij ’s Heeren Loo. Ze was junior communicatiespecialist bij TKP Pensioen en werkte eerder voor Fokus Wonen, het Alfa-college en Xpect Kemps.

Wendy Leenstra issenior communicatieadviseur a.i. bij het Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten. Wendy werkte eerder voor Van Oord bij de aanleg van het Windpark Fryslân in het IJsselmeer (bij Breezanddijk) en voor Elkien in Heerenveen.

Janneke Kreijkes treedt als marketing- en communicatiemedewerkster in dienst van Afier Accountants en Adviseurs in Tynaarlo. Janneke komt van La Carne (leverancier van excellent rundvlees) en werkte eerder voor Follow+, de Ondernemerskring Genemuiden, de RABO Bank Rijssen Enter en voor De Jong & Laan.

Amber Veenstra is nuhoofd Marketing en Communicatie bij Grasnapolsky. Amber komt van Noorderzon – Festival of Performing Arts & Society en werkte eerder voor Eurosonic & Noorderslag, Jeugd Dans Opleiding Fryslân, Explore the North en voor de TT Run.

Charles van Santvoord gaat aan de slag als marketing- en communicatie coördinator bij de New Energy Coalition. Als interim professional werkte hij voor tal van organisaties.

Renate Dokter is nu hoofd Marketing en Communicatie bij de PeerGrouP, het locatietheatergezelschap van Noord-Nederland. Eerder was zij werkzaam als zelfstandig cultuurmarketeer en regisseur voor o.a. St. Productiefonds Amateurkunst, St. Pandeon, het Noord Nederlands Toneel en Loods13. Naast haar baan bij PeerGrouP is Renate toneelschrijver.

Gert Vos is de nieuwe teammanager Marketing en Communicatie bij Biblionet Drenthe. Gert werkte voor Holland Casino, Rpublic Reclamebureau, HMA Communicatie, RTV Noord en VNR Communicatie.

Femke van der Bij is nu communication officer DASH & Research IT bij UMCG. Femke was online marketeer bij Pienter Online Marketing en Contentmarketeer bij Xpect Kemps.

Laura Dulleman werkt nu als junior marketeer en Ilse Graansma als junior designer bij La Compagnie.

Marianne Van Der Linden is nu strategisch communicatieadviseur bij SWO De Wolden in Hoogeveen, ze was plaatsvervangend hoofd Communicatie bij de Gemechaniseerde Brigade (Landmacht/Ministerie van Defensie) en werkte eerder voor de gemeenten Assen, Leeuwarden en Heerenveen.

Daphne Bos is nu programmamanager Innovatie – Leven Lang Ontwikkelen bij het Alfa-college. Daphne komt van PuurIdee strategie & design en werkte eerder voor het Forum Groningen en heeft haar eigen onderneming Zichtbare Zaken voor projectmanagement.

Anetta Kaliszewska is nu communicatieadviseur bij Puuridee strategie & design, ze komt van het Attractie- en Vakantiepark Slagharen en werkte eerder voor de RABO Bank Dedemsvaart.

Rosann Kok is nu senior adviseur Marketing en Communicatie bij Cosis. Ze werkte voor het Programma Naar een Rijke Waddenzee en was actief voor de Landelijke Studentenvakbond. Rosann studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda

Vooralsnog vinden vele bijeenkomsten en evenementen geen doorgang.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Andere vacatures

De provincie Fryslân zoekt een (senior) strategisch communicatieadviseur Economie en Landbouw.Je werkt voor de opgave Ondernemend en Energiek Fryslân, waar de opgaven Economie en Landbouw onder vallen. Binnen die opgave werk je in een klein team van communicatieadviseurs en -medewerkers. Je kunt tot 18 januari reageren.

De gemeente Tynaarlo zoekt een communicatieadviseur. Je adviseert bestuurders, management en collega’s over communicatie, je doet een deel van de persvoorlichting en woordvoering, je schrijft artikelen, persberichten, speeches en andere teksten. maakt communicatiemiddelen, zoals de huis-aan-huispagina, facebookpagina, flyers en brochures. Reageren kan tot en met 31 januari.

De gemeente Westerveld zoekt een communicatieadviseur Fysiek Domein en Digitale Communicatie. Je adviseert bestuur, management en (beleids)medewerkers over de communicatiestrategie bij beleidsontwikkeling en projecten; je maakt deel uit van integrale werkgroepen en projecten; je adviseert en ondersteunt (beleids)medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van het communicatie- en participatiebeleid. Reageren kan tot uiterlijk 19 januari.

Skid kinderopvang Vries zoekt een senior communicatieadviseur. Jebent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en verbeteren van het communicatie- en marketingbeleid. Je adviseert over marktpositionering en reputatiemanagement. Je vervult de rol van strategisch communicatieadviseur voor de directeur-bestuurder en het managementteam en ondersteunt waar gewenst. Stuur uiterlijk 18 januari je CV met motivatiebrief.

NHL Stenden zoekt een marketing- en communicatieadviseur (zwangerschapsvervanging, januari t/m juni). Je verzorgt de organisatorische planning, voorbereiding en uitvoering van wervings- en voorlichtingsactiviteiten zoals evenementen en (online) campagnes, je adviseert management en medewerkers van een academie over onder andere profilering en positionering van de opleidingen en locatie, persbenadering, relatiebeheer en wervingsactiviteiten en maakt hiervoor de nodige communicatiemiddelen. Stuur vòòr 18 januari je sollicitatiebrief en CV.

Roler is per direct op zoek naar een medewerker Communicatie met ervaring in het onderwijs voor een middelbare school in de omgeving van Groningen. Je levert een bijdrage aan het communicatiebeleid en je voert coördinerende en uitvoerende activiteiten uit. Je adviseert de directie en het bestuur op het vakgebied communicatie en zorgt voor de interne en externe PR. Je ondersteunt en adviseert collega’s met betrekking tot communicatie over allerlei onderwerpen.

Delta Fiber Network Assen zoekt een communicatieadviseur Glasvezelcampagne. Je levert een belangrijke bijdrage aan het uitvoeren van de lokale glasvezelcampagnes van Delta Fiber Netwerk, gericht op het werven van klanten. Je maakt onderdeel uit van het campagneteam voor de glasvezelcampagnes die Delta Fiber Netwerk voert. Je bent voornamelijk verantwoordelijk voor de vertaling van de landelijke glasvezelcampagne naar een lokale campagne.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Henk Heeringa maakt na twee jaar een nieuwe stap binnen Wetterskip Fryslân. Vanaf deze week gaat hij aan de slag in een bredere rol als leidinggevende. Verschillende teams worden samengevoegd tot de nieuwe groep Bestuursadvisering, Communicatie en Omgeving. In deze groep gaan de bestuurs- en directieadviseurs, relatiebeheerders, regioadviseurs, communicatieadviseurs en het mediateam nog nauwer samenwerken en elkaar versterken.

Xandra Groenewold verlaat de NDC Mediagroep. Ze hield zich bezig met corporate communicatie, externe relaties en strategische allianties.

“Met een nieuwe eigenaar en nieuwe directie wordt bij NDC een nieuwe koers gevaren. Daar horen vanzelfsprekend ook nieuwe mensen bij. Het aangaan, onderhouden en opnieuw opbouwen van relaties en allianties voor en met een ieder die vooruit wil in Noord-Nederland zal ik blijven doen”.

Xandra was eigenaar van het videoproductiebedrijf Pro-Time dat ze in 2018 aan de NDC Mediagroep verkocht. Pro-Time produceerde communicatiefilms en was tevens een facilitair televisiebedrijf voor de landelijke omroepen.

Voormalig RTV Noord-hoofdredacteur en directeur Roel Dijkhuis overleden

Hij gaf vanaf 1989 achttien jaar lang leiding aan eerst Radio Noord en later RTV Noord. Eind jaren zeventig werkte hij al als verslaggever voor de omroep. Zijn journalistieke loopbaan begon in 1971 bij de Winschoter Courant. Als freelancer leverde hij bijdrages aan onder meer NRC Handelsblad, het ANP en de Wereldomroep.

In 1984 zei hij de journalistiek tijdelijk vaarwel voor een baan als voorlichter van Commissaris van de Koningin Hans Wiegel in Friesland. Na zes jaar Leeuwarden keerde Roel Dijkhuis terug bij Radio Noord aan het Martinikerkhof. Onder zijn leiding werd Radio Noord uitgebreid met een televisie- en een online tak. Ook was hij verantwoordelijk voor de verhuizing van de omroep vanuit het centrum van de stad Groningen naar de Mediacentrale.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Wollige taal gaat in de ban

De gemeente Westerwolde gaat wollige taal zoveel mogelijk vermijden. Er zal vooral gebruik worden gemaakt van simpele, korte zinnen. Dat heeft wethouder Wietze Potze (PvdA) tijdens een vergadering van de gemeenteraad gezegd. Hij maakte zich eerder al sterk voor het aanwenden van zo eenvoudig mogelijk taalgebruik in brieven aan inwoners. Onlangs liet hij weten dat het de bedoeling is ook de teksten op de website van de gemeente zo kort en simpel mogelijk te houden. “En als het aan mij ligt, gebeurt hetzelfde met de zinnen in de politieke voorstellen op de agenda van de gemeenteraad.” Met het simpel taalgebruik willen de bestuurders zoveel mogelijk inwoners bereiken. Ook zij die moeite hebben met lezen en schrijven en er wellicht nadeel van hebben als ze een gemeentelijk stuk niet goed begrijpen.

En dan nog even dit

Donald Trump is door alle sociale media verbannen van zijn accounts

Het nieuws komt kort na de schokkende bestorming van het Capitol. Donald Trump is momenteel verbannen van al zijn social media accounts. Zowel Instagram, Facebook en Twitter melden dat de huidige Amerikaanse president niet meer bij zijn account kan. Dit is een ongekend moment in de geschiedenis van sociale media. Nog nooit werd de post-grage president op zijn vingers getikt door de platformen waar hij zoveel mee communiceert.

Het kwam niet eerder voor dat twee van zijn hoofdzakelijke communicatiekanalen zich tegen hem keerden. Sterker nog, de sociale media zijn tot dusver altijd heel actief geweest in het negeren van overtredingen door de president.

Op de valreep

Zaterdag werd bekend dat het account op Twitter van de Amerikaanse president voorgoed is verbannen. Nogal een moment, want Twitter was niet zomaar een sociaal medium voor Trump. Hij gebruikte zijn account onder meer om kritiek te leveren, beleid te testen, mensen te ontslaan en te dreigen.

De president gebruikte Twitter ruim tien jaar. Met bijna 90 miljoen volgers viel hij net buiten de top-5 van populairste accounts. “Twitter was zijn meest belangrijke spreekbuis”, zegt Amerika-kenner Markha Valenta. “Twitter heeft voor Trump een wezenlijke rol gespeeld in het omzeilen van de bestaande media en het direct toespreken van zijn achterban. Door dit sociale medium ontwikkelden zijn volgers een persoonlijke verhouding met hem, die normaal niet mogelijk was geweest.”

Nieuw programma KRO-NCRV over mis- en desinformatie

KRO-NCRV start 28 januari op NPO 3 met het nieuwe wekelijkse journalistieke programma Propaganda. Hierin gaat een team van jonge onderzoeksjournalisten op zoek naar mis- en desinformatie, naar facts en alternative facts, naar hoaxes en fake news. Propaganda wordt gemaakt door onder andere Nick Felix (werkte bij o.a. Brandpunt+ en NOS op 3), Charisa Chotoe (werkte bij o.a. AT5), Thomas Rueb (werkt tevens bij NRC Handelsblad) en Fleur Launspach (31 jaar, werkt tevens bij Al Jazeera).

Uitspraak

“Veel pogingen om te communiceren stranden in te veel praten”.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s