Bonen in de pot

1 maart 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

Op de valreep

Waar staan we na een jaar corona?

Met een jaar corona achter de rug hebben we weinig vertrouwen in het vaccinatiebeleid, zijn we moe en snakken we naar meer sociale contacten. We vinden het de hoogste tijd dat het kabinet meer prioriteit geeft aan de gevolgen voor economie en welzijn.

Aan een onderzoek deden leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. De meest opvallende uitslag is het lage vertrouwen in het Nederlandse vaccinatiebeleid. Slechts een derde van de ondervraagden (37%) zegt hier vertrouwen in te hebben. De meerderheid, 61% heeft dat niet.

Het lage vertrouwen is extra opmerkelijk omdat de deelnemers het onderzoek invulden in de week waarin de miljoenste prik werd gezet. Terwijl de vaccinatiecampagne op stoom lijkt te komen, blijft het imago slecht.

Mensen willen zich massaal laten inenten (76%). Ze zien het als de sleutel tot een normaler leven, iets waar ze na een jaar doorzetten enorm naar uitkijken. Het steekt dat er over zoiets belangrijks weinig regie lijkt te zijn.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Overtuigen vraagt om meer dan de reclamespotjes van de overheid

De overheidscampagnes rondom corona zijn heel veilig en treffen daardoor niet meer hun doel. Corona in bedwang houden staat of valt met ons gedrag. Met afstand houden en geen verjaardagen vieren. Maar vertel dat maar eens aan ons eigenzinnige Nederlanders. Zeker nu de rek, het urgentiegevoel en het begrip er bij veel mensen uit lijkt te zijn. Om mensen het gewenste gedrag te laten volhouden, is er meer nodig dan reclamespotjes van de overheid die ons vertellen dat we ons aan de regels moeten blijven houden. En dat we dat samen moeten doen om corona onder controle te krijgen.

Verder in deze editie

  • DPG Media en Exterion Media samen in content
  • Issuemanagement verandert
  • Op weg naar 17 maart
  • Kritische vragen in verkiezingstijd
  • Clubhouse
  • Trots op Groningen onverminderd
  • Nieuw: Bonen Knopen

Wat mij is opgevallen

DPG Media en Exterion Media samenwerken in content

Het AD en de regionale titels van DPG Media tonen vanaf deze maand het laatste nieuws op het landelijke digitale tankstation netwerk van Exterion Media. Er is daarvoor een liveverbinding met de redactie. Naast nationaal nieuws wordt er ook regionaal nieuws vertoond in de betreffende regio. Lilian Hemmelder, marketeer bij Exterion Media: “De AD live feed draaide al enige tijd mee op onze digitale schermen bij de tankstations. Maar misschien juist nu we zelf wat meer binnen de grenzen van onze regio blijven, hebben we ook meer behoefte aan onze regionale nieuwsberichten.”

Issuemanagement verandert

Hoe merk je nu vroegtijdig kwesties op? Via onder andere social media wordt er volop gemobiliseerd, gepolariseerd en gediscussieerd over de aanpak van COVID, 5G, stikstof, intensieve veehouderij, toeslagen, Zwarte Piet en ga zo maar door. Issuemanagement is hierdoor een andere discipline geworden waar communicatieprofessionals over het algemeen nog onvoldoende mee om weten te gaan. Van hen wordt een andere instelling gevraagd: want hoe moet je reageren als ‘iedereen’ reageert en denkt het zelf beter te kunnen? Het is in een notendop het dilemma van een gedigitaliseerde samenleving vol mondige mensen. Het is bij uitstek het huidige dilemma van de communicatieprofessional.

Issuemanagement verandert

De Hogeschool Utrecht is gestart met schrijven van een RAAK MKB-onderzoekssubsidie die zich richt op de rol van social media bij het verhogen van ‘noticing’ door vroegtijdig issuemanagement op social media. Voor deze onderzoeksaanvraag werken ze graag samen met bureaus die social media monitoren. Het is in deze beginfase van de onderzoeksaanvraag relevant om te weten in hoeverre bureaus bezig zijn met issuemanagement, social-mediamonitoring en de vertaalslag naar de communicatiestrategie, hoe ze dat aanpakken. Of, als ze dat niet doen, waarom dat zo is en wat ze dan doen. Ook is het relevant te onderzoeken welke problemen en/of vragen bureaus op dit gebied ervaren.

Crisis levert Mediahuis abonnees

Mediahuis, de eigenaar van onder meer Dagblad van het Noorden, NRC Handelsblad en De Telegraaf, heeft door de coronacrisis een forse toename gezien in het aantal abonnees. Dat dankt het Belgische mediabedrijf naar eigen zeggen aan de omslag naar digitaal, maar ook zeker aan de coronapandemie, waardoor mensen veel meer behoefte hadden aan nieuws. Topman Gert Ysebaert zegt dat het coronajaar een kantelpunt was in de digitalisering van het printbedrijf, dat nu een digitaal bedrijf is geworden. Dat zorgt volgens hem voor een sterke basis voor groei. Verder bereikten volgens Ysebaert de nieuwsmerken meer mensen dan ooit tevoren. “Het afgelopen jaar maakte duidelijk dat in tijden van onzekerheid mensen nog meer op zoek gaan naar accurate informatie en onafhankelijke journalistiek”, aldus het bedrijf.

Op weg naar 17 maart

Politieke partijen op Facebook en Instagram

Het CDA heeft deze maand bijna 60 duizend euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. De partij is daarmee koploper als het gaat om een digitale campagne op de twee platformen waar de campagne zich online het meest afspeelt. Dat blijkt uit het UvA Dashboard, dat de doorgaans ondoorzichtige politieke advertenties monitort. In februari kocht het CDA 39 tot nu toe unieke advertenties in, de PvdA 32, Forum voor Democratie 25, en 50PLUS 14.

Het dashboard maakt deel uit van een grootschalig onderzoek naar de digitale campagnes van de partijen, omdat de verkiezingscampagne zich dit jaar meer dan ooit online afspeelt. Het onderzoek is een initiatief van De Universiteit van Amsterdam, onderzoeksbureau I&O Research en De Volkskrant.

Op het dashboard is niet alleen te zien hoeveel advertenties de politieke partijen inkopen en hoeveel geld ze daarvoor betalen, maar ook de mate waarin hun advertenties getoond worden aan specifieke doelgroepen. CDA gaf dit jaar op Facebook en Instagram tot nu toe het meeste uit van alle partijen: ruim 59.500 euro. PvdA staat tweede met bijna 18.000 euro. FvD gaf ruim 17.000 euro uit.

Coronadebat in verkiezingstijd

Met nog een paar weken te gaan tot de verkiezingen staan de debatten over de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus steeds meer in het teken van de verkiezingscampagne. In het coronadebat begonnen de partijen er zelf over. Oppositiepartijen als SP, GroenLinks en PVV vroegen zich hardop af of het moment waarop het kabinet met de versoepelingen komt niet alles te maken heeft met de aanstaande verkiezingen. De felheid waarmee de partijen het debat aangingen en de versoepelingen bekritiseerden- ze gaan niet ver genoeg of zijn juist te risicovol- wijzen net zo goed op verkiezingskoorts.

Oog voor de eigen achterban

Partijleiders die door de coronamaatregelen nauwelijks campagne in het land kunnen voeren, grijpen hun kans in de Kamerdebatten om demissionair premier en VVD-lijsttrekker Mark Rutte – eenzaam aan kop in de peilingen – aan de tand te voelen en hun eigen ideeën voor het voetlicht te brengen. Iedereen laat zien oog te hebben voor wat onder mensen (dan wel hun achterban) leeft. Zo pleit de PvdA voor meer steun voor kleine ondernemers, wil de PVV nu de terrassen openen en straks gewoon Koningsdag kunnen vieren en propageert Denk de opening van de sportscholen.

Transfer

Anjanetta Plantenga is nu communicatieadviseur bij Staatsbosbeheer Fryslân. Ze werkte voor POSG, de gemeente Ooststellingwerf, Wens Chalets en GGZ Friesland.Anjanetta studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda

Kritische vragen in verkiezingstijd

Vandaag, maandag 1 maart, om 14.00 uur is de volgende Noorderpers in Forum Groningen met het thema: journalistiek in verkiezingstijd. De coronamaatregelen laten geen publiek toe, maar niet getreurd: iedereen kan het meemaken via een livestream (aanvang 14.00 uur). Aanmelden is dus niet nodig.

Een panel met journalisten en campagnespecialisten onder wie Peter Kee (parlementair redacteur Op1), Simon den Haak (woordvoerder en politiek adviseur van diverse PvdA bewindslieden), Irene de Kruif (Parlementair verslaggever Nieuwsuur) en Anne Peetoom (praktijkdocent masteropleiding Journalistiek RUG) gaan hierover in discussie onder leiding en met kritische vragen (mag dat nog?) van de gespreksleider Erik Hogeboom. Uiteraard krijgt iedereen ook online alle gelegenheid om kritische vragen te stellen.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures.

Jan Boon Communicatie zoekt voor de M&G Group een (digital) marketing communicatie coördinator (32-40 uur). Het betreft een nieuwe functie die zich de komende jaren verder zal ontwikkelen. Je denkt mee over een onderscheidende marketing- en communicatie (content) strategie. En nog veel meer taken die bijdragen aan het verder ontwikkelen van de dienstverlening van de afdeling Product Management & Marketing. Meer weten? Mail jan@janboon.com.

Andere vacatures

Gemeente Westerkwartier zoekt een tijdelijke medewerker online communicatie (30 uur) voor de periode tot 1 augustus. Het team Communicatie ondersteunt en adviseert het college, de directie en de medewerkers op het gebied van interne en externe (online) communicatie, woordvoering, sociale media, huisstijl en imago. Mail uiterlijk 5 maart jouw motivatie en CV.

Koopman Logistics Group zoekt een marketingcommunicatiespecialist. Je fungeert als sparringpartner voor directie, het salesteam en de verschillende afdelingen binnen Koopman. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het marketing- en communicatieplan. Je bedenkt en voert campagnes uit en stelt op strategische wijze de doelen op.

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een communicatiemedewerker. Je werkzaamheden hebben betrekking op de carrièrediensten van FEB, alumnirelaties en algemene communicatieactiviteiten die bijdragen aan de doelstellingen van de afdeling Marketing, Internationale Zaken en Communicatie. Jouw taken zijn voornamelijk gericht op het promoten van carrièrediensten en alumni-evenementen richting de huidige studenten en de alumni.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Clubhouse: wat is het en wat kun je ermee?

Clubhouse is een sociale-netwerkapp. Hoewel de app nog maar kort beschikbaar is, wint hij in sneltreinvaart aan populariteit. Een sociale-netwerkapp die anders is dan diegene die we tot voor kort alleen maar kenden. Uniek volgens velen. Maar waarom is deze app uniek, er bestaan toch al zoveel sociale media?

Het antwoord daarop is heel eenvoudig: deze app is gebaseerd op audiogesprekken. Je kunt je aanmelden om gesprekken te beluisteren tussen verschillende gesprekspartners. Je kunt je aanmelden voor één virtuele ruimte waar een bepaald onderwerp besproken wordt. Jij kunt ook zelf meepraten met het gesprek als je je virtuele hand opsteekt en de beurt krijgt. Even snel aanhaken bij een interessant onderwerp en je kennis is weer up-to-date. Dit alles is puur en alleen gebaseerd op voice, dus je camera kun je lekker uitlaten!

Welke kansen biedt Clubhouse?

Als professional kun je op een eenvoudige manier aan veel kennis komen door enkele interessante gesprekken te volgen. Doordat je je ook in het gesprek kunt mengen, krijg je direct antwoord op jouw prangende vragen.

Ook voor organisaties zijn er voor Clubhouse een mooie kansen. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een nieuw idee pitchen aan een groot publiek. Door middel van deze pitch kunnen zij erachter komen of hun publiek op deze innovaties zit te wachten. Een onderneming kan op deze manier ook aan investeerders komen. Vanwege het feit dat Clubhouse steeds vaker gebruikt wordt, zal het bereik van een gesprek tussen jouw onderneming en een andere persoon dus ook steeds meer groeien. Je naamsbekendheid kun je op deze manier laten groeien zonder dat het je veel geld kost.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Hoe een pandemie de persco nieuw leven inblies

Er is steeds minder animo voor de fysieke persconferentie. Maar in online vorm vernieuwen ze tot een middel dat ook na corona zal blijven. In het overzicht van doodverklaarde zaken in het afgelopen decennium – van een avondje tv-kijken tot de telefoonklapper – scoorde de persconferentie een hoge notering. Welke journalist reisde er nog af naar een kantoorgebouw, snelwegrestaurant of evenementenlocatie om als eerste te horen wat het nieuws was om dit vervolgens als één van de laatsten te kunnen publiceren? De collega’s die zich de moeite van een reis en tijd bespaarden waren online altijd sneller.

De persconferenties die nog werden gehouden waren presentaties met een groot nationaal belang die live werden uitgezonden op tv. Of de beschouwingen van sporttrainers of een minister-president. Maar in de dagelijkse nieuwsvoorziening speelden ze steeds meer een marginale rol. De toch al overbezette journalisten waren er steeds moeilijker voor de porren.

En dan nog even dit

Inwoners Groningen onverminderd trots op eigen stad

In coronatijd is de populariteit van de stad onder haar eigen bewoners alleen nog maar toegenomen. Stadjers zijn vooral trots op het hoge niveau van de gezondheidszorg en de opleidingen in de stad. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 77.500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Bij de vorige meting in 2019 stond Groningen op plaats 3 van een ranglijst, die is samengesteld op basis van de merkkracht van de 30 grootste gemeenten, gemeten onder de eigen inwoners van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding. Nu is alleen Maastricht populairder onder de eigen bevolking.

Bonen Knopen

is een nieuwe rubriek in Bonen in de pot en gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

Het is nu een ideaal moment om aan je jezelf te werken

Het is nubij uitstek een tijd om na te denken over je carrière. Neem afstand tot je dagelijkse beslommeringen en wellicht werk en denk nu na over die gewenste baan of een ander carrière pad. Je komt erachter dat je je profiel eens nodig moet afstoffen. Het mag wel wat sexyer. Enfin, je maakt een start om het merk ‘jij’ weer eens onder de loep te nemen. Het is tijd om met een frisse blik jouw communicatie voor jezelf eens op een rij te zetten.

Mijn advies

“Concentreer je op wat jij goed kan. Streef er dan naar om daarin heel goed te worden. Dat brengt en maakt vaak een einde aan frustraties.”

Marc Lammer, voormalig coach van het dameshockeyteam die in China Olympisch kampioen werd, vertelde mij eens dat het geen zin heeft iemand bijles te geven om van een onvoldoende een ruime voldoende te maken: Als je ergens niet goed in bent, zul je er nooit in uitblinken.

Uitspraak

“Ook in 2021 zijn echt goede mensen, of in andere woorden ‘talent’, schaars. En zeker wanneer bedrijven ook nog eens op zoek zijn naar hetzelfde talent, in o.a. marketing, IT en web & app development.”

Aico van Gogh, senior online Marketeer & Team Lead Marketing/Sales bij Jellow over schaarste op de arbeidsmarkt in zijn blog

Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om in zee te gaan met (vaak dure) bureaus, tussenpersonen of recruiters. Maar of je dan de beste mensen krijgt en deze personen snel vindt, is nog maar de vraag.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit.Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s