Bonen in de pot

6 april 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

Laatste Nieuws

Na besluit Segers lijkt een nieuw kabinet-Rutte erg ver weg

Nadat de volledige oppositie het vertrouwen in demissionair premier Mark Rutte had opgezegd, zegt de ChristenUnie niet met hem in een nieuw kabinet te stappen. Daardoor ziet het er naar uit dat de formatie vastloopt en drogen de opties op voor vierde kabinet met Rutte als premier.

Reputatie en imago spelen naast vertrouwen wederom een grote rol.

Vertrouwen in Rutte keldert

Bijna de helft (73 zetels) van de Tweede Kamer steunde een motie van wantrouwen tegen Rutte. De volledige Kamer, behalve zijn eigen VVD, keurde zijn optreden in de verkenning af, omdat hij niet de waarheid sprak over zijn eerste gesprek met de oud-verkenners. Uit het verslag bleek dat het daarin wel degelijk over CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt is gegaan, iets wat Rutte eerst nog stellig ontkende.

Op de valreep

Rutte is straks gewoon weer minister-president

Dat verwacht Paul Stamsnijder, reputatie-expert. “Vanuit reputatieperspectief is er bij Rutte alle reden voor plaatsvervangende schaamte”, zegt Paul Stamsnijder, oprichter van het adviesbureau de Reputatiegroep. “Als burger van dit land word ik hier verdrietig van. Dit beschadigt het vertrouwen van de politiek, slechts twee weken nadat we het feest van de democratie hebben gehad. De man zonder eigenschappen, zoals hij vaak werd genoemd, bleek ineens de man zonder geheugen.”

Tijd Kopen

Toch verwacht hij dat Rutte uiteindelijk gewoon als minister-president van zijn vierde kabinet zal aantreden. Hoe? “Allereerst zal hij tijd kopen. De Paasdagen komen eraan.

Hij zal hopen dat de soep uiteindelijk niet zo heet wordt gegeten als hij werd opgediend.” Bovendien zal Rutte de aandacht proberen te verleggen naar het formatieproces, verwacht hij. “Nu gaat alle aandacht naar hém toe: heeft hij gelogen of niet? Als er straks een nieuwe verkenner moet worden aangesteld, die dit keer echt van buiten moet komen, gaat de discussie weer daarover.”

Persconferentie

Stamsnijder wijst erop dat er over anderhalve week weer een coronapersconferentie is, waar Rutte zich weer als de leider die Nederland door de crisis kan gidsen zal presenteren. “Dan schiet hij terug in de groef van de verkiezingen: we hebben een leider nodig en ik heb al tien jaar laten zien dat ik dat kan. Hij zal inzetten op het belang van een stabielere regering, en daarbij kunnen de andere partijen niet om hem heen: er is een gebrek aan alternatieven. En uiteindelijk hebben bijna twee miljoen mensen op hem gestemd.”

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

“En dat allemaal omdat Ollongren haar papieren niet even in haar tas stopte!”

(met dank aan Gerrit Brand, uitgever en communicatieadviseur).

“Hij heeft zijn negen levens nog niet verbruikt”

Mark Rutte beleefde afgelopen woensdag en donderdag zijn moeilijkste debat ooit, maar wist zijn politieke lijf uiteindelijk te redden. Dat vertelde oud-spindoctor Henri Kruithof uit Eelde aan RTV Noord. “Eerst de paasdagen door. En daarna zal hij heel wat kopjes koffie moeten drinken met heel veel mensen.”

Dat Rutte de motie van wantrouwen wel overleefde, komt volgens Kruithof door de verstrekkende gevolgen ervan. “Dat zou staatsrechtelijk een enorm probleem opleveren, want dan zijn we de minister-president kwijt. En niet te vergeten de fractievoorzitter van de VVD, als grootste partij in Tweede Kamer. Wie wordt dan de minister-president? Ik denk dat de andere partijen zich dat hebben gerealiseerd.”

Communiceer over je mislukkingen helpt je verder

“Open zijn over falen of tekortkomingen, veel organisaties beginnen er pas aan met het mes op de keel. Omdat ze de regie willen houden in een crisissituatie of als het verhaal al in de krant staat. Wie lef heeft, maakt juist gebruik van de kracht van kwetsbare communicatie. Daarmee tonen organisaties karakter en authenticiteit. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan.” Dat schrijft Sarah Valkering, senior adviseur bij de Reputatiegroep in haar blog.

En tenslotte

Geef aan wat je van de mislukking hebt geleerd en wat je anders gaat doen. Ook bedrijven mogen falen, sterker, ze kunnen niet anders als ze willen vernieuwen. 89% van de consumenten zegt dat een bedrijf het vertrouwen kan terugwinnen na het maken een fout, als het maar transparant is in de stappen die het zet om het probleem op te lossen, zo blijkt uit onderzoek. Dus, in geval van falen: zet het ego opzij, erken dat je hebt gefaald én wat je ervan hebt geleerd. En wie weet werkt het zelfs in je voordeel.

Verder in deze editie

  • Audiciens eisen verbod
  • Marketeer komt nauwelijks toe aan marketing
  • Mooie vacatures
  • Rutger zoekt
  • Opmerkelijke inhakers

Wat mij is opgevallen

Audiciens eisen verbod op campagne Specsavers

Branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens wil dat reclames onder de naam ‘De Waarheid’ van Specsavers worden verboden. Brillen- en hoorzorgketen Specsavers misleidt met een reclamecampagne, genaamd ‘de Waarheid’, consumenten en zet collega-audiciens ten onrechte in een negatief daglicht. Dit vindt althans branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens. De organisatie heeft een kort geding aangespannen tegen Specsavers met de eis de campagne met onder meer pianist Wibi Soerjadi te verbieden en te rectificeren.

Marketeer komt nauwelijks toe aan marketing

Vakgenoten hebben ongeveer een vijfde van hun tijd beschikbaar voor kerntaken, de rest is ruis. De Nederlandse marketeer gebruikt maar 17% van zijn of haar tijd voor de kerntaak van het vak: het creëren van de marktvraag. Dat blijkt uit een onderzoek van Workfront. Mogelijke oorzaken worden gezocht in de digitale transitie, mondialisering en gevolgen van de coronacrisis.

Voor het Global Marketing Report deed Adobe-dochter Workfront onderzoek naar wat marketeers de belangrijkste marketingvaardigheden in 2020 vonden; wat zij denken dat de toekomst van hen vraagt; wat hun werk het meest in de weg staat en welke rol automatisering in hun werk speelt – en wat die rol zal worden.

De Nederlandse prioriteitsstelling wijkt nogal af van wat internationale marketeers belangrijk vinden. We lijken hier nogal doenerig te zijn en weinig bezig met creativiteit. Maar ook internationaal lijkt de nadruk van marketing niet op de kern van de zaak te liggen: het creëren van vraag in de markt.

Transfers

Peter Boomsma is nu woordvoerder van Burgemeester en Wethouders in de gemeente Smallingerland. Peter is eigenaar van Peter Boomsma Communicatie & Mediatraining en was strategische communicatieadviseur en woordvoerder van Commissaris van de Koning A.A.M. Brok, teamleider communicatie bij de gemeente Weststellingwerf en woordvoerder bij de Politie in Friesland.

Marit Van Mil is gestart als programmamanager bij de University of Groningen Business School van de Rijksuniversiteit Groningen. Marit is projectleider Ontwikkeling en Strategie bij het Kunstcentrum de Ploeg (een co-creatie met gemeente Het Hogeland, Groninger Museum, Nationaal Programma Groningen) en is eigenaar van Buro Ballonvaarder. Eerder werkte ze voor de Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden en voor het Historisch Centrum Overijssel vooral op het snijvlak van ondernemers, onderwijs en onderzoek.

Lisanne Holwerda is nu communicatieadviseur bij Noorderpoort. Lisanne komt van New Energy Coalition en werkte eerder voor het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool Groningen, het ICO Centrum voor Kunst & Cultuur en de gemeente Aa en Hunze.

Tim van der Horn is nu strategisch communicatieadviseur Leefbaar Fryslân bij de Provincie Fryslân. Tim werkte eerder voor Centrum Veilig Wonen, de Waddenvereniging, White Summit, Natuur en Milieufederatie Groningen en Drenthe.

Bert Hofstede is nu docent voor de opleidingen Communicatie en Ad Online Contentcreator van NHL Stenden Hogeschool. Bert was adviseur corporate communicatie voor NHL Stenden. Hij werkte daarvoor als freelance tekstschrijver, adviseur communicatie bij GGZ Friesland en online marketeer bij Crossmedia Communicatiegroep.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures.

Andere vacatures

Rijksuniversiteit Groningen zoekt voor het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen een communicatieadviseur voor het ontwikkelen en uitvoeren van een strategisch communicatieplan en een stakeholder analyse om hun netwerk goed te onderhouden en het mede ontwikkelen van innovatieve manieren om kennis te delen en mensen samen te brengen rondom kennisvraagstukken. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief met je CV te sturen vóór 8 april.

Gasunie in Groningen zoekt een senior communicatieadviseur. Jij bent in deze functie verantwoordelijk voor de externe positionering van Gasunie in de energietransitie. Vanuit jouw professionaliteit bouw je mee aan de identiteit van Gasunie als belangrijke speler in de energietransitie (met name waterstof). Stuur voor 14 april je CV en motivatie.

Natuurmonumenten zoekt een Boswachter Communicatie en Beleven. Je bent een expert op het gebied van Communicatie en Marketing. Het beleven van de natuur mogelijk maken en daarover beeldend communiceren, dat is één van jouw kwaliteiten. Samenwerken, de dialoog aan gaan en co-creatie zijn voor jou bekende manieren van werken. Stuur uiterlijk 18 april je sollicitatiebrief met je CV.

Hollandse Nieuwe is op zoek naar een stevige communicatieadviseur: sta jij in de startblokken voor een uitdagende nieuwe opdracht? Die hebben ze voor je! In deze opdracht kun je van grote betekenis zijn voor de online patiëntcommunicatie, vanuit het perspectief van zowel patiënt als arts. Je kunt snel beginnen, voor de komende zes maanden, 32 uur per week. Je bent een sterke sparringpartner en kunt je verbinden aan de behoeften van patiënt én arts. Vanuit hun perspectief stuw je dit project een stevige stap vooruit en zorg je ervoor dat ze het digitale portaal omarmen en meer gaan gebruiken.

De gemeente Emmen zoekt een communicatieadviseur Bestuur (36 uur). Op het ene moment ben je bezig met het ontwikkelen van een strategie voor de media of geef je advies over communicatie met de gemeenteraad, inwoners, samenwerkingsverbanden of bedrijven. Het volgende moment bespreek je met de wethouder zijn externe optreden voor of heb je contacten met in- en externe stakeholders binnen het netwerk van de bestuurder. Stuur je brief en CV vóór 7 april.

Op zoek

Rutger

is vormgever, concept ontwikkelaar en projectmanager. Hij heeft een achtergrond in Communicatie en Multimedia Design, met een expertise in innovatie en campagne ontwikkeling. Rutger is breed geschoold en heeft hierdoor ervaring met verschillende design disciplines die hij kan gebruiken bij ontwikkelingen van nieuwe en innovatieve concepten. Hierbij heeft hij ervaring met het opzetten en leiden van idee ontwikkeling sessies. Rutger is per direct beschikbaar en bereid om te verhuizen voor een functie die bij hem past. Wil je meer weten over Rutger, mail jan@janboon.com.

Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het jan boon communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met jan boon communicatie via jan@janboon.com.

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Koopmans en Gommers winnen Machiavelliprijs 2020

Hoogleraar virologie Marion Koopmans en arts Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, krijgen de Machiavelliprijs 2020. Die onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

De jury van de Stichting Machiavelli prijst de twee voor hun “niet aflatende inzet om de wetenschap over het coronavirus toegankelijk te maken voor een breed publiek. Enthousiast en onvermoeibaar weten zij keer op keer feiten en fabels over het virus te onderscheiden in een begrijpelijke taal.”

Groter begrip, zeker bij jongeren

Vooral het feit dat Koopmans en Gommers de dialoog aangaan met mensen die het gevaar van het coronavirus in twijfel trekken, en die kritiek hebben op het regeringsbeleid rond dat virus, kan op waardering rekenen van de jury. Het draagt bij ‘aan een groter begrip, zeker bij jongeren. Het siert Koopmans en Gommers dat zij het informeren van een breed publiek tot hun roeping hebben gemaakt, naast hun dagelijks werk in de zo urgente bestrijding van het coronavirus.’

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Saoedi-Arabië geeft 1,3 miljard euro om reputatie te verbeteren

Saoedi-Arabië, een land dat wat de Amerikaanse president Joe Biden betreft wegens structurele mensenrechtenschendingen als een internationale paria behandeld moet worden, heeft de afgelopen jaren minstens 1,3 miljard euro uitgegeven aan het organiseren of binnenhalen van mondiale sportevenementen. Daar bovenop hebben de Saoedi’s 775 miljoen euro aan biedingen uitstaan. Dat schrijft Robert Giebels in De Volkskrant.

Onderzoek

Dit blijkt uit een verschenen onderzoek van mensenrechtenorganisatie Grant Liberty naar sportswashing in Saoedi-Arabië. De term is gereserveerd voor landen die sportevenementen binnen de landsgrenzen halen of gerenommeerde sportteams sponsoren of kopen om zo hun negatieve reputatie, bijvoorbeeld door de slechte mensenrechtensituatie, te maskeren of om een positief imago te kweken.

Saoedi-Arabië krijgt wereldwijd onder meer kritiek wegens de lugubere moord op de journalist Jamal Khashoggi, de onderdrukking van vrouwen en critici van het regime, de lijfstraffen en het bombarderen van Jemen ten koste van een kwart miljoen doden.

En dan nog even dit

Inhakers

Bedrijven pakken uit met grandioze inhakers op 1 april. Het was donderdag en we weten allemaal wat dat betekent: dé dag om iemand even goed in de maling te nemen. Wat blijkt? Ook bedrijven zijn niet vies van een grapje. Er wordt namelijk massaal ingehaakt op deze dag vol met humor. Om te beginnen met Tikkie. Binnenkort ook mogelijk per postduif!

Trots! Met een wagenpark van 200 splinternieuwe bezorgbusjes gaat Easytoys vanaf 1 april zelf bij hun klanten bezorgen. Zo kunnen ze je nog beter en sneller van dienst zijn!

En: de Brandweer Fryslân gaat flyboards inzetten als blusreddingsvaartuig! Het flyboard kan ingezet worden voor meerdere incidenten op en rondom het water. En wat dacht je van de Sluipwegwijzer voor de avondklok?

Reclamewereld zoekt noordelijk talent

Benn Bus wil met zijn reclamebedrijf Brand Creatives aan reclamebedrijven in de Randstad ‘gewoon laten zien dat het hier wel kan’. Dat laat hij Richold Brandsma van het Dagblad van het Noorden weten. De creatieve sector in Groningen is booming. Reclamebureaus in Stad scoren award na award. Toch blijft Amsterdam voor veel jong talent het walhalla. Jammer, maar vooral waarom, vraagt Benn Bus zich af. Talentvolle creatieven, ze zijn elke dag welkom bij Brand Creatives. “Graag ja”, zegt Bus. “We hebben headhunters die altijd aan het werk zijn, maar we kijken zelf ook heel erg uit naar goede mensen.” Want goede mensen zijn niet makkelijk te vinden voor Bus’ reclamebureau. “We zitten te springen om mensen. Een vacature plaatsen, heeft voor ons niet zoveel zin. Dan krijgen we veel reacties die niet passen.”

Andere Groninger bureaus

Zelf roemt Benn Bus La Compagnie. “Voor mij echt een boegbeeld, maar er zijn veel goede bureaus in de stad.” En dat zijn eigenlijk allemaal bureaus die in hun genre aan de weg timmeren. Timmeren dat zich vertaalt in nominaties voor en binnenslepen van awards. Zo is Studio Plakband genomineerd voor Rookvrije Generatie award, wint G2K prijzen voor bijvoorbeeld het logo van Forum Groningen, staat Studio Halie op de kaart voor het ontwerpen van virtueel theaterbezoek, werkt Studio Maki voor Nike en BNN en krijgt 212 Fahrenheit een Red Dot Grand prix Award.

Creatief talent binden

Blijft de vraag hoe bureaus in Groningen creatief talent aan zich gaan binden. Brand Creatives scout voortdurend. “We proberen ze gelijk vanaf de opleiding vast te leggen. Eén van onze mensen werkt hier nu al een paar maanden, maar ze kreeg pas een paar dagen geleden haar diploma. Je moet er op tijd bij zijn, anders zijn ze weg.”

Weg naar Amsterdam waar veel mensen nog steeds meer carrièreperspectief zien. “Wat je in het mbo veel ziet is dat mensen kiezen voor een vervolg op het hbo, maar dan in een richting die helemaal losstaat van de creatieve industrie. Na het hbo gaan ze dan alsnog naar de Randstad.” Bus wil er maar mee zeggen: het is jammer. Want in het Noorden is genoeg gelegenheid voor creatieven om op hoog niveau het talent uit te nutten.

Bonen Knopen

is een nieuwe rubriek in Bonen in de pot en gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

Je carrière nieuw leven in blazen

Het is tijd om je kennis en vaardigheden te vergroten, nieuwe relaties op te bouwen en aan je personal branding te werken. Kortom, blijf niet achterover in je luie stoel zitten.

“Creëer je eigen toekomst, voor dat een ander het voor je doet!”

“Ik heb nooit echt plezier in wat ik doe. Ik kijk uit naar de weekenden en vakanties, want dan kan ik mijn werk vergeten. Ik wil wel ander werk, maar ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken. Vroeger vond ik mijn werk leuk, maar de laatste tijd niet meer. Ik vind mijn werk leuk, maar ik gooi er een beetje met de pet naar. Ik moet op zoek gaan naar meer evenwicht in mijn leven. Ik kan niet geloven dat ik nog steeds geen werk heb gevonden dat ik leuk vind!”

Als je overwerkt bent, gestrest of je baan wel hebt gezien, ben je niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat slechts één op de drie zegt werkelijk voldoening te hebben in het werk. De rest denkt het verkeerde pad te zijn ingeslagen, kan geen leuke baan vinden, wordt verscheurd tussen een baan die verstandelijk gezien de juiste keuze is en een droomcarrière, of staat op het punt zijn spullen te pakken en naar het buitenland te verhuizen…

Wat ga jij doen met jouw persoonlijke inzichten? En wat ga jij als leidinggevende doen als jij het vermoeden hebt dat één van je medewerkers in een carrièrecrisis zit? 

Uitspraak

“Verkeerd herinnerd, maar niet gelogen”

“Ik heb me dat achteraf verkeerd herinnerd en ik betreur dat zeer”, aldus premier Mark Rutte. Hij ontkent dat hij heeft gelogen.

Bonen in de pot

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit.Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s