Bonen in de pot

3  mei  2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

Op de valreep

“Nou, dan heb je echt in een grot geleefd”

In Engeland plaatsen alle profvoetbalclubs vier dagen lang niets op hun sociale media uit protest tegen telkens terugkerende discriminerende en racistische berichten. Ook verschillende coureurs waren afgelopen weekend te vinden op social media, omdat ze meedoen aan een protest. Onder meer Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo en George Russell hebben hun steun uitgesproken.

Een boycot is volgens de KNVB in Nederland niet aan de orde. De bond heeft plannen gemaakt om onlineracisme aan te pakken. Eerst wordt onderzocht hoe groot het probleem is.

Humberto Tan, voorzitter van de KNVB-commissie-Mijnals, zou het goed vinden als Nederlandse clubs en overkoepelende organisaties als de KNVB en de Eredivisie CV zich ook aansluiten bij de boycot. Op de kanalen van Humberto Tan blijft het de komende dagen ook stil.

Voor Tan zijn er geen excuses te verzinnen voor de reactie van de bond. “Het is een tijd waarin je niet meer alleen kunt reageren. Anticipeer eens een keer, want dan toon je leiderschap. Leiderschap toon je door te laten zien wat je meent, niet alleen door wat je zegt. Deze actie is ook symbolisch, absoluut. Maar als je dit onderwerp serieus wil aanpakken, moet je ook serieus zijn in je reactie. Dit is geen serieuze reactie.”

Ook de UEFA en Britse media als The Guardian doen mee aan het initiatief, maar vanuit buitenlandse clubs is er weinig navolging. Zo liet Ajax weten ‘met andere zaken bezig te zijn’ en ‘het Britse initiatief in Engeland te laten’.

Ajax1.nl heeft besloten mee te doen met de actie, want ook in het Nederlandse voetbal komt racisme helaas nog altijd voor.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Bereid je maar voor en wen er maar aan

Hornbach wil héél Nederland de komende twee maanden oranje maken. Met de campagne #maakallesoranje wil Hornbach Nederland samen met Talpa en ESPN klaarstomen voor de ‘super’ sportzomer.

Maarten Post, Hoofd Marketing & Communicatie Hornbach Nederland: “Als het wij-gevoel ontbreekt, dan is het toch de taak van merken om dat te creëren? Zeker als oranje merk, zoals in ons geval. Het is in mijn ogen aan ons om die verbindende factor te zijn en al die huiskamers samen te brengen.”

Hornbach voegt nu de daad bij het woord met de campagne ‘Maak alles Oranje’, die tijdens Koningsnacht met een guerrilla-actie werd afgetrapt. Daarbij werden blauwe plaatsnaamborden in het hele land oranje gekleurd en veranderd in: ‘Maak Utrecht Oranje’, ‘Maak Rotterdam Oranje’ et cetera.

#maakallesoranje

Daarnaast wordt de campagne ook via print, online en social ingezet. En aan iedereen die meehelpt om het land oranje te kleuren wordt een ode gebracht met een radiocommercial. Post: “Er blijft geen medium onbenut. We stoppen met de campagne op de dag dat het EK begint, dan zit ons werk er letterlijk op. Het voordeel is dat wij pieken voor het mediageweld echt losbarst.” De campagnesite ging afgelopen week live.

Verder in deze editie

  • Imago verpleging bijstellen
  • Visual storystelling heeft véél meer kracht
  • Hooghoudt lanceert flamingo-campagne
  • Kabinet drukker met beeldvorming dan met gedupeerden

Wat mij verder is opgevallen

Imago verpleging bijstellen

RUG-hoogleraar en lector aan de Hanzehogeschool Evelyn Finnema is benoemd tot chief nursing office  bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ze gaat bewindslieden advies geven over verpleegkundige zaken. Wat kunnen we van haar verwachten?

“Het beroepsimago van verpleegkundigen en verzorgenden bijstellen, dat wordt voor mij een speerpunt. Het beeld van de verpleegkundige is erg beïnvloed door de waan van de dag. De grote uitstroom, de werkdruk, de complexiteit, het lage salaris. Allemaal feiten. Maar er is ook een andere kant: het is ook een prachtig beroep waarin je iets kunt betekenen voor anderen wat ertoe doet. Dat is wel weer gebleken tijdens de coronapandemie. Het is een vak om trots op te zijn.”

Van papieren folder naar online content

De good old papieren reclamefolder houdt opmerkelijk lang stand, maar evengoed zijn er legio bedrijven die alsnog de switch maken van print naar online. Tegenwoordig bepalen retailers hun marketingbudgetten grotendeels op basis van uitgaven aan digitale kanalen zoals sociale media, SEM, webcontent, en apps. Oudere marketingtechnieken zijn volledig ontwricht. Toch is er één gebied dat relatief lang is achtergebleven; de gedrukte folder. Er worden nog steeds miljoenen folders per jaar verspreid.

Moderne marketing

Er zijn allerlei vormen van marketing te onderscheiden, zoals offline en online marketing. Binnen de online marketing zijn er ook weer soorten te specificeren als inbound en outbound markering. De traditionele manier van marketing met het doelgericht verspreiden van de boodschap en aanspreken van de doelgroep (outbound) heeft plaatsgemaakt voor moderne marketing. Daar is inbound marketing een voorbeeld van. Er zijn overigens niet alleen verschillen tussen traditionele en moderne strategieën, maar ook overeenkomsten. Binnen alle marketingvormen speelt communicatie namelijk een grote rol. Het is niet voor niets dat marketeers voordeel halen uit een communicatiecursus. Het draait namelijk allemaal om de marketingcommunicatie.

Visual storystelling heeft véél meer kracht

Heb je ze gezien, de bordjes bij de paar laatste persconferenties over corona? Ik meldde het al eerder in Bonen in de pot. De overheid is er na een jaar wel wat laat mee, maar het is wel meteen duidelijk. Het effect van visuele ondersteuning is groot. Dat geldt niet alleen voor mensen die bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet machtig zijn. Visuele ondersteuning blijft simpelweg veel langer hangen.

Het is niet voor niets dat wanneer je een boek leest, je een hele wereld in je hoofd creëert, zonder dat de auteur elk detail hoeft te omschrijven. Dat is de kracht van verbeelding.

De boodschap overbrengen

Hetzelfde geldt voor het overbrengen van welke boodschap dan ook. Je kunt als NS zijnde een bord maken met de regels: geen luide muziek of telefoongesprekken in de stiltecoupé, niet aan de noodrem trekken wanneer er geen nood is en niet met de voeten op de stoelen. Maar je onthoudt lappen tekst veel minder goed dan iconen. Juist als die iconen ook nog een grappige kwinkslag bevatten, dan is de kans groot dat je ze onthoudt.

Hoewel de overheid met hun iconen bij de persconferentie een goede start heeft gemaakt, zien we graag meer. Waarom geen visuele ondersteuning bij het verhaal zelf? We zien het ook veel in het NOS Journaal en bij de actualiteitenprogramma’s op RTL4: beeldschermen met afbeeldingen en video’s, aanraakschermen met statistieken en infographics. Een verhaal komt hierdoor veel meer tot leven. Een taartdiagram zegt zoveel meer dan platte tekst.

Transfers

Lieke ’t Hart begint bij de gemeente Het Hogeland als communicatieadviseur Ruimtelijke Ordening. Lieke komt van Healthy Ageing Network Northern Netherlands. Eerder werkte ze als bewindvoerder voor Beschermingsbewind & Bewindvoerder WSNP.

Leonie Wedda start, na 12 jaar als communicatieadviseur bij Acantus te hebben gewerkt, bij het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Leonie werkte eerder voor het Centrum Veilig Wonen, GO! Evenementen & Communicatie en Unigarant.

Liesbeth Bakker-Dijkstra start als communicatiemedewerkster bij het Sportbedrijf Drachten. Liesbeth komt van Verkley Drachten en werkte eerder voor de Bouwgroep Dijkstra Draisma, Gebr. van der Lee en KWS Infra.

Agenda

Hoe kom je tot een goed marketingplan?

Hoe kom je als ondernemer tot een goed marketingplan? Dat leer je bij het webinar ‘Marketing voor ondernemers: Positionering en Profilering’. De online workshop wordt gegeven door Karel Jan Alsem, lector Marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en staat op de agenda voor maandag 10 mei. “Een onderscheidende (merk)positionering vormt de basis voor alle marketingbeslissingen. In deze sessie leer je hoe je dat als mkb- ondernemer stap voor stap aanpakt”, zo zegt hij.

Aanmelden kan hier. Bekijk hier de planning van het gehele aanbod.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures.

Andere vacatures

Bureau Zorgmarketing in Meppel zoekt een marketing- en communicatiemedewerker (32 -36 uur). Je wordt ingezet om een positieve impuls te geven aan de plannen van de opdrachtgevers. Je draagt bij aan de groei en het klantgericht denken van Bureau Zorgmarketing. Het is de bedoeling dat jij de behoefte van een klant begrijpt en dat omzet tot actie!

Natuur en Milieufederatie Drenthe zoekt een communicatieadviseur (32 uur).Je draagt zorg voor de communicatiestrategie en algemene communicatietaken en geeft leiding en uitvoering aan communicatieprojecten en campagnes. Je opereert op zowel strategisch als operationeel niveau over de volle breedte van hun werkterrein en draagt bij aan het vergroten van bereik en impact van de organisatie. Stuur uiterlijk 6 mei je motivatie(-brief) met CV.

Oosterpoort Opleidingen, eenopleider voor rijbewijzen, transport, logistiek en veiligheid in Noord Nederland in Groningen, zoekt een medewerker Communicatie en Marketing (24 tot 32 uur).Je houdt je onder andere bezig met het schrijven van nieuwsbrieven, het up to date houden van de website en folders en het plaatsen van advertenties, foto’s en filmpjes op diverse social media kanalen.

Op zoek

Fleur

is op zoek naar een betaalde baan, waar ze tegelijkertijd stage kan lopen. Ze zit momenteel in het tweede jaar van Marketing en Communicatie van het Alfa College. Voor deze studie zoekt ze vanaf 10 mei een stageplaats, waar ze in ieder geval 10 weken (32 uur) ervaring kan opdoen. Ze kan na deze stage in de zomer blijven werken. Daarna moet ze de eerste periode van het nieuwe schooljaar opnieuw stage lopen. Dit betekent dat ze dus een lange periode achter elkaar inzetbaar is. In deze 32 uur moet ze natuurlijk wel een aantal opdrachten uitvoeren vanuit school, onder andere een marketingplan maken.

Ze hoopt dat ze een baan kan vinden bij een erkent leerbedrijf waarbij ze kan werken en haar stage-opdrachten kan maken.

Fleur is zeer geïnteresseerd in nieuwe trends en ontwikkelingen. Ze is er in haar dagelijkse leven mee bezig en kan dit ook mee brengen in uw organisatie. Daarnaast heeft ze altijd een creatief oog en is ze goed in het bedenken van creatieve oplossingen. Naast sociaal, is ze communicatief vaardig en kan goed samen- en zelfstandig werken. Wil je meer weten over Fleur? Mail jan@janboon.com.

Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het jan boon communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Hooghoudt lanceert flamingo-campagne

In aanloop naar de dag dat Nederland weer het terras op mag, lanceerde jenevermerk Hooghoudt de ‘Sweet spiced genever’. Een ‘vrolijke en zomerse’ outdoorcampagne moet de nieuwe smaak onder de aandacht brengen.

Op de posters zien we felroze flamingo’s die de voorbijganger moet verleiden Hooghoudt te drinken, waarbij het jenevermerk op zowel de jongere als oudere doelgroep mikt. De outdoorcampagne, bij Hooghoudt inhouse ontwikkeld, wordt uitgerold in JCDecaux-abri’s in Amsterdam, Utrecht en natuurlijk Groningen, waar de oorsprong van Hooghoudt ligt.

OOG genomineerd als omroep van het jaar

De Groninger stadsomroep OOG is genomineerd als lokale omroep van het jaar 2021. Naast OOG maken nog acht andere omroepen kans op de titel. Die titel werd in 2019 gewonnen door 1Twente. OOG werd al vaker genomineerd en in 2003 en 2016 werd de prijs ook daadwerkelijk gepakt. De uitreiking is op 11 juni in Hilversum. Dan worden ook de andere lokale media awards uitgereikt in diverse categorieën. Deze nominaties worden later bekend gemaakt. Ook daarvoor heeft OOG diverse dingen ingestuurd.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Communicatiekorps Rijk groeit fors

Telkens als het debat opborrelt over het aantal communicatieprofessionals bij het Rijk is er de rituele kritiek dat communicatie er vooral is om de reputatie van de overheid en bewindslieden op te poetsen.

EenVandaag kwam met het nieuws dat het communicatiekorps bij het Rijk onder Rutte III flink gegroeid is. De actualiteitenrubriek had de cijfers opgevraagd bij de RVD en zag dat er ruim een kwart meer communicatieprofessionals werkzaam zijn op de departementen, in totaal 811 fte’s. In  2017 waren dat er nog 633.

Aantal woordvoerders neemt flink toe

Vooral het aantal communicatieadviseurs steeg fors sinds 2017, van 99 naar 148 fte, en vormt nu de grootste groep. Met publieksinformatie houden zich 115 fte bezig, een groei van een kleine 22 fte. Ook het aantal de woordvoerders nam flink toe, met ruim 20 tot 111 fte begin  2021. Daarna volgen de speechschrijvers (34,5 fte) en media-analisten (63 fte).

Bovendien huurden de ministeries ‘voor miljoenen’ strategisch communicatieadviseurs en woordvoerders in die snel inzetbaar zijn uit een zogeheten externe communicatiepool, volgens EenVandaag ‘om ministers en staatssecretarissen in moeilijke omstandigheden te adviseren’.

De afgelopen 3 jaar werd er 64 keer een beroep op deze externe communicatieadviseurs en woordvoerders gedaan. In 2018 ging dat om een bedrag van iets meer dan 1 miljoen euro, in 2020 was dat ruim verdrievoudigd, 3,2 miljoen euro.

En dan nog even dit

Jan-Willem Brüggenwirth

gaat eredivisieclub FC Twente leiden. Hij wordt er algemeen directeur als opvolger van Paul van der Kraan, die de club per 1 september gaat verlaten. Jan-Willem Brüggenwirth komt uit de reclamewereld, hij was als laatste executive chairman bij bureau VBAT. Daarvoor had hij commercial director Talpa eCommerce Solutions. Hij heeft een lange carrière in de reclamebranche met functies bij onder meer Ogilvy, McCannEricson, Publicis en Saatchi, in merkontwikkeling en aan mediakant was hij lang directeur van Radio 538.

Grote merken verliezen digitale merkkracht tijdens COVID-19

De COVID-19-pandemie heeft voor een versnelde digitale ontwikkeling gezorgd bij consumenten wereldwijd. Desondanks is in Nederland te zien dat veel merken de kans niet hebben gegrepen om een grote digitale sprong voorwaarts te maken door hierop in te spelen. Daar waar digitaal voorheen één van de vele onderdelen van een merk was, is dat aspect in het afgelopen jaar het belangrijkste middel geworden om klanten te bereiken in tijden van beperkende maatregelen als lockdowns.

Een jaar na de uitbraak van het coronavirus heeft elk merk inmiddels de mogelijkheid gekregen om zichzelf opnieuw uit te vinden in het digitale domein. De verwachting was dat de digital performance gap – het verschil tussen de verwachting van consumenten en de prestaties van merken online – kleiner zou worden. Dat is echter niet het geval, want in plaats daarvan is deze kloof juist gegroeid. Dit heeft direct een negatief effect op de bedrijfsresultaten.

Kabinet drukker met beeldvorming dan met gedupeerden

Volgens Lilian Marijnissen (SP) blijkt uit de vrijgegeven notulen van de ministerraad dat beeldvorming belangrijker werd bevonden dan het oplossen van problemen van mensen. Ze kreeg bijval van verschillende oppositie-Kamerleden, die zeiden dat het kabinet vooral bezig was met klagen over Kamerleden en met het eigen imago, in plaats van met de gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire.

Druk met beeldvorming

“We hebben allemaal kunnen lezen hoe er werd gesproken over Kamerleden, met naam en toenaam. Het ging niet over gezinnen, over hun problemen en over welke schulden ze hebben”, zei GroenLinks-leider Jesse Klaver. Ook Lilianne Ploumen (PvdA) merkte op dat het kabinet vooral bezig was met de “beeldvorming en politieke consequenties”.

De Tweede Kamer debatteerde met een afvaardiging van het demissionaire kabinet over de onlangs vrijgegeven ministerraadnotulen uit 2019 die betrekking hebben op de toeslagenaffaire. Dezelfde documenten waren eerder naar de parlementaire onderzoekscommissie gestuurd. Die schreef eind  2020 een snoeihard rapport, waarna het kabinet begin  2021 besloot af te treden.

Er zijn 37 pagina’s van de kabinets-notulen vrij gegeven. Algemene indruk: de ministers waren heel druk met beeldvorming en imago, maar amper met de duizenden gedupeerden. De opvallendste passages vind je hier.

Bonen Knopen

is een nieuwe rubriek in Bonen in de pot en gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

Je carrière nieuw leven in blazen

“Hoezo loopbaan? Mijn carrière doet meer denken aan een grintbak “

Je loopbaan is een proces

Loopbaancoaches benadrukken het regelmatig: je moet helder kiezen voor wat je wilt. En loopbaancoaches zien hun eigen rol vaak vrij beperkt: ze houden zich vooral bezig met probleemgevallen. 

Loopbaanbegeleiding helpt bij het verkrijgen van een helder begrip van jezelf, je aanleg, bekwaamheden, interesses, ambities, hulpbronnen, beperkingen en hun oorzaken. Het vergroot je kennis over de vereisten en condities voor succes, de voor- en nadelen, beloning, kansen en vooruitzichten in verschillende soorten werk.

Dus niet het kiezen centraal, maar het actief bezig zijn met de confrontatie tussen je eigen talenten en je kansen en mogelijkheden. Dat past goed bij een moderne opvatting waarin een loopbaan niet meer gezien wordt als een ‘pad’ of zelfs een ‘ladder’, maar als een proces van blijven zoeken en bijstellen met voldoende zelfreflectie als fundament.

Uitspraak

“Als je iets niet kunt oplossen, moet je het gewoon verdragen”.

Edna Annie Proulx, een Amerikaans journaliste en schrijfster.

Bonen in de pot

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit.Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s