Bonen in de pot

3 maart 2014

Opgevallen

Vraag naar communicatieprofessionals in Nederland stijgt. De arbeidsmarkt voor communicatieprofessionals is gekanteld. Het aantal vacatures is de laatste twee maanden van vorig jaar met 22% gestegen ten opzichte van een jaar ervoor. Met deze stijging is de jarenlange daling overtuigend doorbroken. De verwachting voor 2014 is dat deze stijgende lijn standhoudt en dat er meer vraag zal zijn naar zowel marketing- als communicatieprofessionals. Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen op de marketing- en communicatie arbeidsmarkt 2013’ van Yacht.

Marketeers al eerder meer gevraagd. Hoewel het aantal marketing- en communicatievacatures over heel 2013 niet is gegroeid, lieten de laatste twee maanden van 2013 een forse stijging zien De weg naar herstel verloopt eerst via de marketeers, die de laatste jaren al iets meer werden gevraagd. De laatste twee maanden van 2013 laten een spectaculaire groeistijging in vacatures zien van 40%.

Vraag neemt verder toe. De toenemende vraag naar marketingprofessionals wordt normaliter gevolgd door een toenemende vraag naar communicatieadviseurs en dat zien we ook nu: de vraag is de laatste twee maanden van 2013 gestegen met 22%. Dit is in lijn met het herstel van de economie; eerst groeit de vraag naar marketingprofessionals en vervolgens de vraag naar communicatieprofessionals. De verwachting is dat we deze trend nu opnieuw zullen zien en dat de vraag naar communicatieprofessionals de komende maanden toeneemt. Opvallend is dat de vraag naar specialisten stijgt maar de vraag naar managers nog steeds daalt: managers communicatie -1% en managers marketing- communicatie -7%.

Ook stijging in non-profitsector. De sterkste stijging is te vinden in de branches financiële dienstverlening (+22 %) en energie en telecom (+16%). Deze stijging wordt veroorzaakt door toenemende concurrentie met als gevolg intensievere marketing en communicatie. Opvallend is de toenemende vraag naar communicatieprofessionals bij de overheid (+7%). Bij de overheid wordt de toenemende behoefte naar communicatieprofessionals veelal ingevuld door externen; dit blijkt uit het stijgend aantal aanbestedingen binnen het vakgebied communicatie. De grootste daling in het aantal vacatures is te vinden in de Zorgbranche (-15%).

Minder uren per week. Er is een opvallende toename in de vraag naar parttime dienstverbanden, dat wil zeggen dienstverbanden van 32 uur of minder. In het laatste kwartaal van 2013 steeg deze vraag met bijna 40%. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat bedrijven door middel van parttime dienstverbanden voorzichtig inspelen op de groei.

Opvallend is dat de overheid in een verklaring stelt dat er voor burgers die liever niet via internet communiceren, ‘niet-digitale alternatieven’ blijven bestaan. Eerder zei de overheid nog dat iedereen digitaal zou moeten communiceren met de overheid en dat wie dat niet kan computerhulp moet kunnen krijgen. Overigens gaat in juni een proef van start met eID, dat het huidige DigiD zal vervangen.

Het gaat uitstekend met het communicatie ……. maar Luc de Ruijter kijkt er heel anders tegen aan: het afgelopen jaar verschenen er juist diverse officiële cijfers in de media waaruit bleek dat het communicatievak zich juist grote zorgen moet maken. Is er wat aan de hand?  Onderzoekcijfers van vorig jaar lieten juist zien dat vrijwel alle beroepsopleidingen erg laag scoren op zowel vakinhoud, klant/student-tevredenheid en perspectief op werk. De positieve detacheringtrends, die onlangs werden aangehaald (maar niet openbaar gemaakt), doen wat in communicatie al decennia lang gebruik is. Ze leiden de aandacht af van een Crisis in Communicatie.

De arbeidsmarkt voor mediamakers en voorlichters is de laatste tijd drastisch gekrompen. Grote organisaties, zoals de grote banken, hebben hun ‘communicatieafdelingen’ reeds goeddeels ontmanteld. Daarvoor in de plaats zijn digitale platforms ingericht voor (alle) medewerkers en samenwerking. De trend beweegt van mediacommunicatie door enkelen richting externe doelgroepen naar intern communiceren door iedereen. Aan chaperonnes van de formele interne mediakanalen van weleer, is in dynamische en open organisaties steeds minder behoefte. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat deze trend zal ombuigen. Er verandert wel iets in communicatie. Ondertussen werven communicatieberoepsopleidingen door, met spannende beloften, nieuwe labels en fraaie toekomstperspectieven in medialand, waarin doorschemert dat er qua focus in communicatie helemaal niets verandert.

Agenda

Op maandagmiddag 3 maart organiseert Communicipals in samenwerking met Logeion op het provinciehuis in Assen een middag met spraakmakende communicatieverhalen die mogelijk in aanmerking komen voor de Galjaardverkiezing. Op 17 april 2014 vindt de landelijke Galjaarddag 2014 plaats. De bekende Galjaardprijs voor de beste overheidscampagne van Nederland is per 2014 in een nieuw jasje gestoken: Galjaard nieuwe stijl.

“Is er plaats voor nuance in de politiek” is de titel van de eerstvolgende bijeenkomst van de Noorder Pers Sociëteit. Een politiek gekleurde Noorder Pers Sociëteit ditmaal, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van maandag 19 maart, inloop vanaf 17.30 uur. In hoeverre gaat het nog steeds om oneliners in de verkiezingscampagne en in de politiek in het algemeen. Wethouder Dig Istha, voormalig spindoctor van de PvdA, Henri Beunders, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en onderzoeker op het gebied van media en maatschappij en Remy van Mannekes (politiek verslaggever RTV Noord) buigen zich onder leiding van Anita Pepping (verslaggever DvhN) over deze kwestie.

Martiniplaza Seminars heeft één van de top 10 sprekers van Nederland naar Groningen weten te halen. Op dinsdag 18 maart 2014 presenteert Jos Burgers zijn ‘Wet van Snuf’. Op een fantastische inhoudelijke en humoristische wijze houdt hij u een spiegel voor met betrekking tot het onderwerp klantgerichtheid. Een ‘must’ voor iedereen die met klanten te maken heeft. Lezers van Bonen in de Pot krijgen twee unieke voordelen: een korting van € 20 op het ticket (€ 49 in plaats van € 69) en de mogelijkheid om nu al te boeken (mail dan snel naar sales@martiniplaza.nl ovv Jos Burgers via Bonen in de Pot). Ticketprijzen zijn exclusief BTW maar inclusief het boek ‘De Wet van Snuf’ (winkelwaarde €19,95), parkeren, garderobe, koffie, 1½ uur Jos Burgers en de netwerkborrel.

De volgende bijeenkomst van de Social Media Club Groningen is op maandag 31 maart met Brechtje de Leij.

Vacatures

Bij de afdeling Communicatie en Marketing van de Zorggroep Alliade te Heerenveen ontstaat per 1 april een vacature voor de functie van junior communicatieadviseur. De afdeling is verantwoordelijk voor de communicatie en marketing van Zorggroep Alliade en de dochters Talant en Meriant. Het betreft een dienstverband van 22 uur per week voor bepaalde tijd tot 31 december 2014. Alliade omschrijft dewerkomgeving als dynamisch, waarbij je veel ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen. Ze bieden een afwisselende werkplek, met gedreven.

Het Instituut voor Rechtenstudies van de Hanzehogeschool Groningen zoekt een docent Schriftelijke Communicatie (0,6 Fte). Het Instituut heeft een sterk imago: topinstituut met een gedifferentieerd aanbod van de bachelor opleidingen HBO-Rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) met verschillende uitstroomprofielen. Het Instituut voor Rechtenstudies kenmerkt zich als een jonge, dynamische en ontwikkelingsgerichte leer- en werkomgeving met ruime mogelijkheden voor de ontwikkeling van studenten en medewerkers. Je begeleidt studenten in hun leerproces en bevordert actieve kennisverwerving en bent breed inzetbaar binnen het Instituut.

Uitzendbureau Unique zoekt voor een overheidsinstantie in Groningen tot in eerste instantie eind 2014 een communicatieadviseur. Je ontwikkelt communicatieplannen, houdt je bezig met de uitvoering ervan en je draait mee in verschillende projectgroepen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het schrijven van teksten voor internet of intranet, of het maken van nieuwsbrieven of brochures. De afdeling bestaat uit zeven medewerkers: een senior communicatieadviseur/perswoordvoerder, twee communicatieadviseurs, twee beleidsadviseurs, een managementassistente en een afdelingshoofd. Je werkzaamheden vinden overwegend plaats in Groningen. In voorkomende gevallen reis je naar Amersfoort of Den Haag, voor overleg of afstemming.

Voor een tijdelijke periode tot 1 januari 2015 is Het Kielzog in Hoogezand-Sapemeer per direct op zoek naar een coördinator marketing en communicatie voor 24 uur per week. Het Kielzog in Hoogezand-Sappemeer is een professionele en toegankelijke organisatie die beschikt over een theater (435 stoelen) en een breed kunstencentrum met muziek-, dans-, drama- en beeldende kunst activiteiten. In de komende periode willen ze toewerken naar een werkwijze van doelgroepenmarketing om hiermee bestaande en nieuwe klanten te vinden, boeien en binden. Je stelt in samenwerking met de directie een gericht marketing- en communicatie jaarplan op en draagt met een echte doener-mentaliteit zorg voor de succesvolle uitvoering.

Bij de Acantus Groep, een woningcorporatie in Noordoost- en Oost-Groningen, is plaats voor een medewerker PR en Communicatie voor 24 uur per week. Als medewerker PR & Communicatie adviseer en ondersteun je je collega’s bij allerlei activiteiten. De nadruk in deze functie ligt op uitvoerende werkzaamheden.

De NDC Media groep zoekt een leerling journalist (wepper) en een redacteur Digitaal.

Even Werkt! (een detacheringbureau voor de lokale overheid) zoekt voor een kleine gemeente in Drenthe een communicatieadviseur. Je ontwikkelt j een consistent gemeentelijk communicatiebeleid en verzorgt de (pers)voorlichting, woordvoering, informatievoorziening via website, intranet en andere. Je adviseert het management, bestuur en medewerkers over alle aspecten van in- en externe communicatie door het volgen van maatschappelijke, politiek-bestuurlijke en inhoudelijke ontwikkelingen op het aandachts- en vakgebied. Je beschikt over ruime, maar ook recente ervaring met overheidscommunicatie bij voorkeur bij gemeenten.

Het Herinneringscentrum Kamp Westerbork is op zoek naar een medewerker PR (0,6 fte/24 uur per week). Je levert een bijdrage aan de doelgerichte in- en externe communicatie. Je houdt je onder andere bezig met websitebeheer, onderhouden van de social media kanalen, opmaak van (digitale) nieuwsbrieven, (e-)mailings, agenda’s en persberichten en je draagt zorg voor de folderdistributie. Kamp Westerbork is een actieve en sterk op educatie gerichte instelling waarin de bezoeker centraal staat.

Transfers

Amanda Kragten is benoemd tot concernadviseur bedrijfsvoering Communicatie bij de gemeente Groningen. Amanda heeft zich gespecialiseerd in interne communicatie, interactieve werkvormen, Factor C, en de Scrum.

Hilde Gerlofs werkt nu als senior communicatieadviseur voor de gemeente Leeuwarden bij de decentralisatie van zorg, jeugd en werk. Hilde blijft het combineren met haar interim klus bij de Rabobank. Hilde heeft een ruime staat van dienst als interim communicatieprofessional met name in verandertrajecten.

En dan nog even dit

Drukkerij Reclameland in Roden heeft wereldwijde primeur. Plaatsing grootste Heidelberg Anicolor neemt drie weken in beslag. De Rolls Roys onder de drukpersen wordt geplaatst bij Reclameland in Roden. Het gaat om de aller eerste Heidelberg Anicolor XL 75. Een drukpers die speciaal door de Duitse drukpersfabrikant Heidelberg is gebouwd om nog efficiënter en effectiever te werken. Voor Reclameland een investering van meer dan 1 miljoen euro.

TVM Verzekeringen beslist eind volgende maand over hoe verder te gaan met sponsoring. Woordvoerder Jaap Stalenburg meldde dat tijdens de ontvangst van de Nederlandse Olympiërs in Assen. “Wielrennen is nog altijd een heel serieuze optie, “aldus Jaap Stalenburg. De Hoogeveense verzekeraar laat zich adviseren door Jan Driessen, voormalig directeur Communicatie van AEGON en sportmarketeer Frank van der Wall Bake. TVM stapt na veertien seizoenen na deze winter uit de schaatssport.

Zuckerberg: “WhatsApp is zijn prijs meer dan waard”. Mark Zuckerberg was op het Mobile World Congress in Barcelona. Zijn presentatie ging eigenlijk over Internet.org, een project om de hele wereld online te krijgen. Maar hij beantwoordde uiteraard ookvragen over WhatsApp. “WhatsApp is een fantastisch bedrijf voor ons, de meest boeiende mobile applicatie ooit. Het bedrijf is meer waard dan de 19 miljard dollar die we betalen. Er zijn maar weinig diensten die de hele wereld bereiken en dat is veel waard.”

Gemeentes gaan op mijnoverheid.nl communiceren met burgers. De gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Meppel en Zoetermeer beginnen met digitale communicatie naar inwoners door middel van de Berichtenbox op mijnoverheid.nl. Burgers moeten daarvoor inloggen met hun DigiD. Het gaat dan bijvoorbeeld om een herinnering voor het aanvragen van een nieuw paspoort of de status van een kapvergunning.

RUG-docent hergebruikt tentamen: studenten op herhaling. Ongeveer 130 studenten van de opleiding communicatie en informatiewetenschappen en informatiekunde van de Rijksuniversiteit Groningen moeten een tentamen overdoen, omdat hun docent een oud en bekend tentamen had hergebruikt. De vragen inclusief alle antwoorden waren te vinden op internet als studiemateriaal. Bij de examencommissie ontstond argwaan toen bijna de helft van de studenten een 9 of een 10 haalde op het tentamen computercommunicatie, zo meldde commissievoorzitter John Hoeks.

Brede school Delfzijl wil met een nieuwe naam imago oppoetsen. Veel wijkbewoners hebben geen idee wat er allemaal te doen is in de Brede School in Delfzijl Noord. Ten onrechte wordt er volgens Sven Reiffers en Annette Klooster van de Brede School gedacht dat er alleen maar scholen in het gebouw zitten. Dat moet anders volgens het duo. Daarom bedachten ze een wedstrijd waar de vijf leukste initiatieven, waarvoor in de school plek zou kunnen zijn, een startkapitaal verdienen van tweehonderd euro. Daarnaast vinden ze dat de naam ‘Brede School Noord’ de lading niet dekt en kunnen mensen meedenken over een nieuwe naam. Mocht die naam worden uitgekozen wordt ook dat beloond met tweehonderd euro.

Uitspraken

“Hoe meer je aan het verleden hecht of naar de toekomst verlangt, des te moeilijkere het voor je wordt om ‘wat er is ’ te accepteren en daar iets van te maken.” (Paul Ferrini).

Plaats een reactie