Bonen in de pot

Posted on februari 21, 2012by Jan Boon Communicatie
Bonen in de pot, nummer 3: 21 februari 2012

Opgevallen
Twee snelgroeiende internetbureaus uit Friesland en Groningen hebben op Valentijnsdag, 14 februari als de dag gekozen waarop ze officieel fuseren. Het gaat om het in Sneek gevestigde Vincis en het in de stad Groningen gevestigde Aqtion. De bedrijven gaan tijdelijk verder onder de naam ‘VincisAqtion’.

Westcord Hotels is de nieuwe sponsor van fc Cambuur. Westcord heeft hotels in Leeuwarden (WTC Hotel), Amsterdam, Rotterdam en op Vlieland, Terschelling en Ameland.

Ondermijnen spelfouten de geloofwaardigheid van nieuwsberichten? De resultaten van een gehouden onderzoek doen vermoeden dat taalgevoelige lezers zich laten leiden door taalfouten bij hun beoordeling over een nieuwsbron.

Na een heroriëntatie koos Accon avm adviseurs & accountants het Bolswarder bureau Okkinga om de groeiambities te helpen waar maken.
In het weekblad voor reclame en marketing Adformatie las ik een interessant artikel over Jack de Vries, eerst staatssecretaris, spondoctor en CDA- strateeg, nu pr-adviseur en directielid van Hill & Knowlton.

Aantal communicatievacatures stijgt weer. Het aantal vacatures in de marketing en communicatie neemt gestaag toe. Na twee magere jaren door de crisis, nam het aantal vacatures in 2011 met een vijfde toe volgens Monsterboard. Volgens cijfers van USG Capacity is in het vierde kwartaal van 2011 het aanbod met 14,4 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vraag naar managers is het meest gestegen.

Nederlandse jongeren massaal op social media. Van de Nederlandse jongeren tussen 9 en 16 jaar heeft 80% een profiel op Hyves, Facebook of een ander sociaal netwerk. Nederland gaat daarmee aan kop in de EU. Gemiddeld is 59 procent van de Europese kinderen actief op een sociaal netwerk. Dat blijkt uit cijfers die eurocommissaris Neelie Kroes bekendgemaakt heeft.

De berichtgeving rondom het ski-ongeluk van prins Friso heeft in communicatieland geleid tot een discussie. Het varieert tussen “goed zoals de RVD de communicatie rond de verongelukte prins aanpakt” en “een beetje meer informatie over de situatie van de prins kan geen kwaad.”

Dankzij de publicatie van Jannetje Koelewijn in NRC is een boeiende discussie ontstaan over de grenzen van de journalistiek. Had Koelewijn die de informatie over de gezondheidstoestand van prins Friso hoorde, mogen publiceren.
Nederlandse bedrijven in Polen lijden imagoschade door het meldpunt over Oost-Europeanen van de PVV. Bedrijven uiten hun zorgen daarover in een brief aan minister Maxime Verhagen van Economische Zaken.

Vacatures
De Friesland Zorgverzekeraar zoekt een ervaren marketing- en communicatieadviseur.
Woningcorporatie Domesta zoekt een communicatie kanjer, klaar voor een nieuwe uitdaging.

De opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) van NHL Hogeschool zoekt communicatiedeskundige/docent persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Stichting Breedband in Bedrijf in Groningen zoekt een webredacteur en twitteraar. Een enthousiaste professional met een ondernemende instelling, die naast een vlotte journalistieke pen ook de nodige affiniteit met de nieuwe digitale media op zak heeft.

DRT Events is op zoek naar een ervaren marketing- en communicatie medewerker die voor de lange termijn, mee kan bouwen aan de organisatie en haar activiteiten.
Menzis in Groningen zoekt een communicatie specialist die zich vooral gaat bezig houden met marketingcommunicatietaken.

Transfers
Suzan de Weerd is nu communicatieadviseur bij het Agentschap Telecom.

Jeroen Tollenaar is nu tekstschrijver en -adviseur at Senza Communicatie.

Maikel Hoormann is nu accountmanager bij Sportief Ondernemen.

Gisela Kooistra is nu marketing en sales manager bij Global Textware.

Bijeenkomsten
Logeion, de beroepsvereniging voor Communicatie, organiseert een bijeenkomst over communicatie rond Elfstedentocht op 24 februari. Logeion biedt zowel leden van Logeion als niet-leden een exclusief kijkje in de keuken van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden. De bekendmaking dat de Elfstedentocht 2012 niet doorging leidde tot grote teleurstelling, maar de publiciteit oogstte louter lof.

De NVPR, noordelijke voorlichters en pr-mensen, organiseert op 8 maart 2012 een bijzondere bijeenkomst over ‘Eurosonic Noorderslag: van Groningen tot Letland; voor muziekliefhebbers en communicatieprofessionals’ in De Oosterpoort in Groningen.
Op 9 maart organiseert CommBat een bijeenkomst over de ontwikkelingen in het communicatievak bij ICM, het Instituut voor Communicatie en Media van de Hanze Hogeschool.

Op 27 maart is eenzelfde bijeenkomst bij het Instituut Educatie en Communicatie van de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Op 20 februari organiseerde de Noorder Pers Sociëteit een bijeenkomst over de crisiscommunicatie tijdens de wateroverlast in Groningen; een verslag vindt u op: http://www.openbareorde.nl/actualiteiten/vrije-nieuwsgaring-en-noodverordening/

En dan nog even dit
‘Elke werknemer is een woordvoerder’. Bedrijven beseffen dat social media erg belangrijk zijn vandaag. Veel bedrijven hebben een Facebookpagina en een Twitteraccount, maar het gesprek voeren met klanten doen ze niet echt. Als Steven Van Belleghem, auteur van het pas verschenen boek De conversation company, het voor het zeggen zou hebben, dan praat elke werknemer met elke klant – online en offline.
Het vertrek van Job Cohen als fractieleider en het geruzie binnen de PvdA is niet goed voor het imago van de partij.

Plaats een reactie